شکار و كوهنوردی در خرمدره - شکار دوستان(1)
شکار و كوهنوردی در خرمدره
شکارچی حافظ طبیعت است و بیشتر از همه مسئول طبیعت است

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

شکار دوستان(1)

این عکسها و خاطره شکار دوست عزیزم جناب آقای محسن موحدی میباشد من که کلی لذت بردم و خیلی جالب و با هیجان خاصی تعریف کرده بودن،خودتون بخونین و قضاوت کنین

من از طرف خودم این شکار جذابو به این دوست عزیز تبریک و دستخوش میگم!

تیغت برا!

خاطرات شکار قوچ( تنگ صیاد) قسمت اول

پس از سالها انتظار جهت اخذ مجوز شکارچهار پا بالاخره این مهم در سال جاری به وقوع پیوست وهمای سعادت بر شانه های ما نشست و قرعه شانس به نام ما اثابت نمود از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدم بالاخره پس از 6 سال انتظار از آخرین پروانه دریافتی اخذ مجدد پروانه این همه شادی و اشتیاق را نیز به همراه خواهد داشت .بلافاصله موضوع رابه اطلاع دوستانی که چندین وچند سال است هم قطار هم شده ایم رسانده ودر پی تدارکات لازم برای سفر برآمدیم .

اولین اقدام لازم وموثر دراینگونه مسافرتها کنترل وضعیت جوی منطقه طی روزهای سفر می باشد چرا که در صورت غفلت از این موضوع،مشکلات آن غیر قابل جبران بوده و لذت سفر را تلخ وناکامی را به همراه خواهد داشت .متاسفانه شرایط اقلیمی منطقه چهار محال وبختیاری با توجه به آب وهوای سرد و بارندگی های زیاد در طول سال از عوامل نگران کننده سفر ما بود به خصوص بعد از آنکه با مراجعه به سایت های مختلف  ومشاهده وضعیت نه چندان خوب هوااین نگرانی دو چندان گردید

لذا جهت کنترل بهتر با اداره کل محیط زیست شهر کرد تماس گرفته وجویای اوضاع جوی شدم  وبا تائید آنها مبنی بر عدم وجود بارش ،بی درنگ شروع به بستن کوله وتدارک  لوازم مورد نیاز نمودیم مطابق عادت همیشگی لوازم مورد نیاز را بر اساس لیستی که طی تجربیات قبل آن را تهیه وهمیشه در کمد لوازم شکار خود دارم یکی پس از دیگری آماده نموده وهر کدام را در محل مخصوص خود قراردادم ،پس ازآماده نمودن وکنترل چند باره لوازم اعم از پوشاک ،خوراک،اسلحه و... قرار حرکت را برای صبح روز جمعه 11/10/92با دوستان گذاشته وبا سر محیط بانی منطقه جهت ورود به منطقه هماهنگی لازم را انجام دادیم .صبح جمعه به محض خروج از خانه با پیش بینی که از سایت نموده بودیم  هوای بسیار سرد با باد شدیدی شروع شده بود واین وضعیت از نوارهای شمالی رو به گسترش بود واین نگرانی مارا افزایش میداد اما از آنجائی که با خبر شده بودم که اولین گروه شکارچی ایرانی هستیم که وارد منطقه می شویم (قبل از دوره مستی در شهریور ماه دو گروه خارجی در منطقه حضور داشتند) واین خود مزیتی بزرک به حساب خواهد آمد تمامی این مشکلات برایمان قابل پذیرش می نمود.ساعت 8.20 دقیقه صبح تمامی گروه جمع واز طریق جاده قزوین – بویئن زهرا ساوه –سلفچکان- دلیجان –میمه-نجف آباد –زرین شهر- زاینده رودو بالاخره استان چهار محال وبختیاری  به  شهرکرد رسیدیم .پس از گشتی در شهر وتامین مابقی مایحتاج مورد نیاز وهماهنگی با رئیس پارک ملی تنگ صیاد به پاسگاه منطقه عظیمت وحضور خود را اعلام نمودیم

مسئولین ومامورین منطقه که الحق در حفظ ونگهداری محیط زیست استان از هیچ کوششی دریغ نمی ورزیدند بلافاصله میهمانسرائی را که از قبل برای ما مهیا نموده بودند در اختیار ما قراد داده واعلام آمادگی خود را برا ی رفع هرگونه مایحتاج ما نمودند که در همین جا از تمامی آن عزیزان تقدیر وتشکر به عمل می آید.

شب را با بازدید از موزه پاسگاه پارک ملی وصرف شامی سبک وهمچنین هماهنگی با ماموران وبرنامه ریزی برای فردا به صبح رسانده سحر گاه به هنگام نماز صبح متوجه حضور ماموران محیط بانی جهت عظیمت به منطقه و شروع فعالیت آنها جهت حراست از منطقه شدیم که در نوع خود برای ما جالب وبی نظیر بود پس از صرف صبحانه رئیس پارک آقای مهندس طاهری من را برای ادای توضیحات ودستورات وقوانبن به دفتر خود فرا خواند وبه من توصیه نمود که به دستورات محیط بان همراه توجه نموده وحتما" درخصوص سن و سال شکار اطمینان لازم حاصل واز شکار با سن کمتر از 9 سال جدا"پرهیز گردد.

پس از قراردادن لوازم در خودرو از محیط بان همراه تقاضا نمودم جهت انجام تیر اندازی قلق مارابه محلی مناسب راهنمائی نماید( با توجه به تغییر شرایط ارتفاع ودمای هوای محل زندگی با محل شکار این تست جهت شکاری موفق لازم می بود)بعد از انجام تست وکوک شدن تفنگ  به منطقه حفاظت شده تنگ صیاد  که در حاشیه پارک ملی تنگ صیاد بود وارد شده واز زیبائی های منطقه لذت می بردیم هنوز چند کیلومتری راه نرفته بودیم که در اولین دوربین کشی در اولین تنگه  با دسته ای قوچ ومیش مواجه شدیم که پس از بررسی های لازم متوجه شدیم شکار مورد نظر ما در این دسته وجود ندارد

به توصیه مامورهمراه ما یعنی آقا سجاد قرار بر این شد برای یافتن شکاری مناسب ابتدا با فرصت وحوصلهتمام تنگه وگدارهای سر راه را پاک وپس از مطمئن شدن نسبت  به گرفتن سرتیر و تیرانداز اقدامات لازم را انجام دهیم

به لحاظ غنای منطقه وحراست مناسب دسته های مختلف قوچ ومیش در فواصل یک تا دوکیلومتری مشاهده می شدند که در کمال آرامش مشغول چرا بودند وپس از مطمئن شدن از عدم وجود تروفه مناسب در بین آنها منطقه را در کمال آرامش ترک می کردیم بالاخره در یکی از این دربندهابا توجه به اینکه سجاد روز قبل قوچ مناسبی را در بین گله ای 30 راسی مشاهده کرده بود مارابرای شکار این قوچ به محل هدایت ودر همان حوالی قوچ را روئیت نمودیم گله شکار در فاصلح 400متری ما وقوچ بزرکتر با فاصله ای حدود 30 -40 متر جلوتر از آنها مشغول چرا بودند.

به توصیه سجاد که  می گفت شکار میل پائین دارد وکمی صبر کنم تا قوچ به ما نزدیک تر شود پشت سنگی پناه گرفته ومنتظر ماندیم حدود ربع ساعت به همین منوال سپری شد ولی قوچ بزرگ در محلی مناسب و مشرف به تمام منطقه لم داده وکل منطقه را زیر نظر گرفته بود 5 دقیقه ای را هم به همین صورت سپری کرده تا اینکه سجاد به من اشاره نمود که اگر می توانی به پشت سنگی که حدود 30 مترجلوتر از من بود روم و جائی مناسب جهت استقرار تفنگ  پیدا کنم و خود را آماده تیر اندازی نمایم .به سرعت ودر اختفای کامل خودرا به محل مورد نظررسانده منتظرسجاد شده (سجاد به گونه ای با آدم صحبت می کرد که گوئی تک تک وحوش منطقه از دوستان او وپاره ای از وجود او می باشند وکرارا" از من تقاضا می نمود که حتی المکان آسایش آنها را بر هم نزنم وتیراندازی بی مورد نداشته باشم ) من هم  به توصیه سجاد که گفته بود صبر کنم تا او هم به من برسد بعدا" تیر اندازی کنم  منتظر ماندم ،حدود 10 متر مانده بود که سجاد به من برسه متوجه شدم که دوستانم از کمین گاه در حال اشاره به من هستند...